7. Informační systémy
1. Přemýšleli jste někdy nad tím:
- jak pokladna ví, kolik stojí zboží v košíku?
- jak paní kuchařky ví, kolik ještě zbývá dnes vydat obědů?
- jak sociální síť ví, co má zobrazovat za data?
- jak paní knihovnice ví, že je má oblíbená kniha k dispozici?
- jak při online nákupu lístků do kina nepůjde objednat několik lístků na jedno sedadlo?
2. Informační systém sbírá a zpracovává data tak, abychom se my - jeho uživatelé - mohli dobře rozhodnout. Tvoří jej:
- lidé
- hardware
- software
- data
- procesy
3. Systémy kolem nás - školní jídelna, školní LAN síť... Dokážete vyjmenovat části těchto systémů, roztřídit je do skupin, určit kritéria dělení do skupin, popsat společné prvky...?

4. Shodné a odlišné vlastnosti objektů:

- které slovo nepatří mezi ostatní a proč?
- který měsíc nepatří do řady a proč?
- můžeme měsíce nějak rozdělit do skupin, podle jakého klíče?
5. Vlastnosti efektivního informačního systému:
- přesná informovanost
- rychlá obnova informací
- rychlé nasazení nových funkcí
- řešení složitých rozhodovacích procesů
6. Porovnejte tyto typy IS z hlediska předchozích vlastností. Jaké vidíte přednosti takových řešení, jaká rizika - co se může pokazit?




7. Vytvořte návrh vhodného informačního systému pro úklid společné chodby v bytovém domě. Co by měl tento systém umět?
- ukázat, kdo je na řadě s úklidem
- umožnit určit dalšího uklízejícího
8. Kolik uživatelů může pracovat na jednom PC a jak je od sebe počítač rozezná? (smartphone x notebook x cloud)
9. Jaké jsou možnosti zabezpečení uživatelských účtů? Proč se mnohdy vyžaduje ověřování identity?
10. Při výdeji obědu přikládáte čip ke čtečce. Jaké údaje o vás obědový systém sbírá?

11. Ve dvojicích si rozmyslete, jaký typ uživatelů by se měl přihlašovat do elektronické ŽK. Vytvořte seznam těchto uživatelských rolí. Do seznamu také sepište všechny činnosti, které by měl uživatel v systému dělat.

12. Databáze. Šipkami propojte jednotlivé tabulky knihovní databáze. Jaký vztah k sobě tyto tabulky mají a kolik prvků mohou šipky mezi tabulkami propojit?
