3. Kódování informace

1. Kódování obrázkem. Poznáte z obrázků, o jaké pohádky se jedná?

2. Poznáte, jaká přísloví jsou v obrázcích zakódována?

3. Kudy se máme vypravit, chceme-li nakrmit kačeny v jezeře? Je třeba k rozhodnutí umět anglicky?

4. Najdeme kolem sebe příklady informací zakódovaných do piktogramů? Jaké výhody a nevýhody takové kódování má? (mezinárodnost x nepřesnost)

5. Jak si lidé v minulosti předávali zprávy nebo myšlenky? (např. i slovně = ale hra "tichá pošta" ukazuje, že jde o přenos nepřesný a časem vede k zapomenutí informace)

6. Jak byste například zakódovali datum? Pro každou část - den, měsíc - vymyslete vlastní originální jednoznačný a jednoduchý kód. Nebo se inspirujte indiánským obrázkovým písmem:

7. Záleží na pořadí kódů? Zkuste dekódovat následující indiánskou zprávu. Poslouží vám přiložená tabulka indiánských symbolů.

8. Proč si vlastně chceme některé informace zaznamenat? - taková informace se dá zachovat na pozdější dobu a také předávat. Jaké znáte způsoby, jak předat informaci někomu jinému? Mají tyto způsoby (ne)výhody?

9. Je lepší zaznamenávat informaci textem nebo obrázkem? (jasnost x přesnost)

10. Zkuste slovy popsat postup složení papírové lodičky. Porovnejte váš napsaný text s obrázkovým návodem...

11. Setkali jste se s nějakým jiným zápisem informace, který připomíná text, ale není českou abecedou? Znáte jiné speciální značky, které jsou mezinárodní?

12. Zaznamenání informace nám umožňuje tuto informaci uložit a také sdílet. V digitální podobě se informace sdílejí snadno i na velké vzdálenosti. Zapsání informace pomocí textu bývá obvykle přesnější, ale také závislé na jazyku, který používáme. Záznamu pak nemusí příjemce rozumět. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky