3. Kódování informace
1. Kódování obrázkem. Poznáte z obrázků, o jaké pohádky se jedná?
2. Poznáte, jaká přísloví jsou v obrázcích zakódována?
3. Kudy se máme vypravit, chceme-li nakrmit kačeny v jezeře? Je třeba k rozhodnutí umět anglicky?
4. Najdeme kolem sebe příklady informací zakódovaných do piktogramů? Jaké výhody a nevýhody takové kódování má? (mezinárodnost x nepřesnost)
5. Jak si lidé v minulosti předávali zprávy nebo myšlenky? (např. i slovně = ale hra "tichá pošta" ukazuje, že jde o přenos nepřesný a časem vede k zapomenutí informace)
6. Jak byste například zakódovali datum? Pro každou část - den, měsíc - vymyslete vlastní originální jednoznačný a jednoduchý kód. Nebo se inspirujte indiánským obrázkovým písmem:
7. Záleží na pořadí kódů? Zkuste dekódovat následující indiánskou zprávu. Poslouží vám přiložená tabulka indiánských symbolů.
8. Proč si vlastně chceme některé informace zaznamenat? - taková informace se dá zachovat na pozdější dobu a také předávat. Jaké znáte způsoby, jak předat informaci někomu jinému? Mají tyto způsoby (ne)výhody?
9. Je lepší zaznamenávat informaci textem nebo obrázkem? (jasnost x přesnost)
10. Zkuste slovy popsat postup složení papírové lodičky. Porovnejte váš napsaný text s obrázkovým návodem...
11. Setkali jste se s nějakým jiným zápisem informace, který připomíná text, ale není českou abecedou? Znáte jiné speciální značky, které jsou mezinárodní?
12. Zaznamenání informace nám umožňuje tuto informaci uložit a také sdílet. V digitální podobě se informace sdílejí snadno i na velké vzdálenosti. Zapsání informace pomocí textu bývá obvykle přesnější, ale také závislé na jazyku, který používáme. Záznamu pak nemusí příjemce rozumět.