6. Programování - Scratch
Projekty použité v tomto ročníku najdete ke stažení zde.
1. Scratch = programovací prostředí, kde je základem scéna, na které se nachází jedna nebo více postav (objekt). Činnost postav se řídí scénářem (program), který se skládá z připravených bloků (příkazy) nebo vlastních bloků (procedury).
2. Vlak (Vlak.sb3)
- Klikejte na zelené a červené bloky a objevujte, co který blok dělá.
- Začněte kreslit vlak, sledujte chování berušky.
- Sestavte scénář pro vlak na jedno kliknutí.
- Sestavte scénáře pro přesně tyto vlaky:
- Sestavte scénář pro vlak, kde bude lokomotiva zelená a vagóny oranžové.
- Sestavte scénář pro vlak, kde bude mít každá část soupravy jinou barvu.
- Rychle vykreslete pět úplně stejných barevných souprav pod sebe.
- Sestavte scénář, který vykreslí 2 vlaky za sebou. Jaký postup jste zvolili?
3. Digitální číslice (Digitální číslice.sb3)
- Zkoušejte, co dělají bloky, přesouvejte tužku myší.
- Sestavte scénář, který vykreslí nějakou digitální číslici.
- Přesuňte tužku myší na jiné místo a znovu spusťte scénář. Vykreslila se číslice správně? Pokud ne, scénář upravte tak, aby se číslice vykreslila vždy správně.
- Sestavte scénář pro nějaké písmeno.
- Sestavte scénář pro písmeno X.
- Vymyslete si vlastní písmeno.
- Navrhněte zjednodušení těchto scénářů:
- Udělejte si zařízení pro odpočet startu hry - číslice se vykreslují v časovém rozestupu 2 sekundy:
4. Písmena a slova (Písmena a slova.sb3)
- Prohlédněte si všechny kostýmy, které máte k dispozici.
- Měňte kostýmy a otiskávejte písmena, zkuste nějaké slovo.
- Sestavte scénář, který otiskne vaše jméno.
- Sestavte scénář, který otiskne slovo ne najednou, ale po písmenech (= s časovou prodlevou mezi písmeny).
- Použijte ve scénářích háčky a čárky: jaká jsou hlavní města Itálie, Francie, Rakouska?
- Jaká slova vzniknou vykonáním těchto scénářů?
5. Vlak s opakováním (Vlak.sb3)
- Vytvořte scénář pro soupravu 6 stejných vagónů, čekajících na lokomotivu - můžeme ho zjednodušit?
- Pomocí bloku "opakuj" vytvořte řadu 4 lokomotiv.
- Pomocí bloku "opakuj" vytvořte vlak s lokomotivou a 4 vagóny.
- Vytvořte scénáře pro přesně tyto vlakové soupravy:
- Jaký počet vozů (lokomotiv a vagónů) mají následující vlakové soupravy?
- Jak se počet změní, když změníme opakování na číslo 6?
- Jaké musí být číslo opakování, aby byl počet vagónů v soupravě 4?
- Nakreslete na papír, jak budou vypadat následující soupravy. Pak ověřte v programu:
- Jak zjednodušíte následující scénáře?
6. Kreslení s opakováním (Kreslení.sb3)
- Sestavte scénář pro pavoučka z bloků "dopředu o 50 kroků" a "otoč se doprava o 45°" tak, aby kreslil obrazec. Kolikrát musíte spustit tyto příkazy, aby se vykreslil úplný obrazec?
- Sestavte scénář pro stejný úplný obrazec na jedno klilknutí.
- Chceme vždy vykreslit úplný obrazec. Jak se změní počet opakování, když změníme úhel otočení ze 45° na 30° nebo 40°?
- Sestavte scénáře pro tyto mnohoúhelníky:
- Vyzkoušejte různé tvary a pestré barvy. Experimentujte!
- Kolik stran má obdélník? Kolik opakování použijeme při jeho vykreslování?
- Jak lze vykreslit dlouhý úzký obdélník?
- O kolik stupňů dohromady se otočil pavouček, když vykreslil úplný obrazec?
- Jaký vznikne mnohoúhelník při použití otočky o 40°, 36° nebo 72°?
- Jak bude vypadat scénář pro vykreslení kružnice?
7. Písmena a slova s opakováním (Písmena a slova.sb3)
- Sestavte scénář pro slovo PST. Měňte jej, aby vznikala následující slova:
- Vyzkoušejte také slova: BZZZ, HMMM, UFFF, RATATATA, BÁÁÁC, HURÁÁÁ, JUPÍÍÍ, SLÁÁÁVA, KOKODÁÁÁK
- Vykreslete z písmen název květiny - spočítejte úhel otočení písmen, aby byla rovnoměrně rozmístěná kolem středu a vykreslete květinu.
- Sestavte scénář, kterým bude postava zobrazovat všechna písmena abecedy - blok "další kostým". Jak lze zobrazování písmen zpomalit?
- Napište na papír, jaká slova se otisknou podle následujících scénářů. Pak vše ověřte v programu:
- Které ze scénářů správně otisknou celou abecedu 26 znaků?
- Jak zjednodušíte tyto scénáře?
8. Cesty po mapě (Navigace.sb3)
- Prohlédněte si scénu - mapu města. Budete ovládat šipku a pomocí ní vykreslovat cesty z domku na různá místa. Velikost políčka je 20 kroků.
- Vytvořte scénáře pro trasu z domku k slonovi, cukrárně, obchodu s ovocem... odměnou vám budou animace objektů.
- Abyste měli ve vytvořených scénářích přehled, pojmenujte si je a vytvořte si vlastní bloky (Moje bloky - Vytvořit blok): slon, pes, kino, dort, banán, míč...
- Zkuste trasu cesty značkovat otiskáváním šipek (budete muset v bloku "domů" vypnout pero).
9. Ornamenty (Kreslení.sb3)
- Vytvořte si vlastní bloky pro mnohoúhelníky, které už umíte vykreslit. Jak je pojmenujete?
- Z nových bloků vytvářejte ornamenty - hlídejte si správný počet opakování, aby byl výsledný tvar úplný.
- Používejte různé mnohoúhelníky, měňte barvy a počet kroků dopředu. (1)
- Podle počtu opakování a úhlu otočení tvoříte husté nebo řídké ornamenty. (2)
- Složením několika scénářů do jednoho vytvoříte složité ornamenty. Kdo vytvoří nejpozoruhodnějsí? (2)
10. Vlastní vlak (Vlaky.sb3)
- Prozkoumejte vlastní bloky vagónů, lokomotivy, podvozku a kola, které jsou na ploše scénáře "schovány" vpravo. Teď už vám je jasné, jak je to vše uděláno! Co zajímavého vidíte, co se opakuje?
- Dokončete scénář bloku "vagón můj" tak, že vykreslíte čtverec o délce 50 kroků a přidáte blok "podvozek".
- Vytvářejte další vlastní vlakové soupravy podle své fantazie.
11. Kreslení (Kresleni.sb3)
- Nakreslete přerušovanou čáru.
- Nakreslete přerušovanou čárou písmeno L.
- Nakreslete lomenou čáru a vraťte pavoučka na její začátek.
- Vymyslete vlastní scénář pro paprsek a doplňte do tohoto scénáře:
- Nakreslete slunce s 12 paprsky.
- Nakreslete superhusté slunce s mnoha paprsky.
- Nakreslete slunce s oddělenými paprsky od středu.
- ¨Nakreslete slunce s přerušovanými paprsky.
- Nakreslete slunce s lomenými paprsky.
- Vysokou hodnotu tloušťky pera paprsků můžete využít k vykreslení okvětních lístků květin. Zkusíte?
- Vytvořte si vlastní blok "kruh" a nakreslete osmičku, čtyřlístek, znak automobilky...
- Vytvořte si vlastní blok "kapka" a nakreslete hvězdu:
12. Přiřaďte scénáře k obrazcům, které nakreslí. Bez počítače: