6. Programování - Scratch

Projekty použité v tomto ročníku najdete ke stažení zde.

1. Scratch = programovací prostředí, kde je základem scéna, na které se nachází jedna nebo více postav (objekt). Činnost postav se řídí scénářem (program), který se skládá z připravených bloků (příkazy) nebo vlastních bloků (procedury). 

2. Vlak (Vlak.sb3)

  • Klikejte na zelené a červené bloky a objevujte, co který blok dělá.
  • Začněte kreslit vlak, sledujte chování berušky.
  • Sestavte scénář pro vlak na jedno kliknutí.
  • Sestavte scénáře pro přesně tyto vlaky:
  • Sestavte scénář pro vlak, kde bude lokomotiva zelená a vagóny oranžové.
  • Sestavte scénář pro vlak, kde bude mít každá část soupravy jinou barvu.
  • Rychle vykreslete pět úplně stejných barevných souprav pod sebe.
  • Sestavte scénář, který vykreslí 2 vlaky za sebou. Jaký postup jste zvolili?

3. Digitální číslice (Digitální číslice.sb3)

  • Zkoušejte, co dělají bloky, přesouvejte tužku myší.
  • Sestavte scénář, který vykreslí nějakou digitální číslici.
  • Přesuňte tužku myší na jiné místo a znovu spusťte scénář. Vykreslila se číslice správně? Pokud ne, scénář upravte tak, aby se číslice vykreslila vždy správně.
  • Sestavte scénář pro nějaké písmeno.
  • Sestavte scénář pro písmeno X.
  • Vymyslete si vlastní písmeno.
  • Navrhněte zjednodušení těchto scénářů:
  • Udělejte si zařízení pro odpočet startu hry - číslice se vykreslují  v časovém rozestupu 2 sekundy:

4. Písmena a slova (Písmena a slova.sb3)

  • Prohlédněte si všechny kostýmy, které máte k dispozici.
  • Měňte kostýmy a otiskávejte písmena, zkuste nějaké slovo.
  • Sestavte scénář, který otiskne vaše jméno.
  • Sestavte scénář, který otiskne slovo ne najednou, ale po písmenech (= s časovou prodlevou mezi písmeny).
  • Použijte ve scénářích háčky a čárky: jaká jsou hlavní města Itálie, Francie, Rakouska?
  • Jaká slova vzniknou vykonáním těchto scénářů?

5. Vlak s opakováním (Vlak.sb3)

  • Vytvořte scénář pro soupravu 6 stejných vagónů, čekajících na lokomotivu - můžeme ho zjednodušit?
  • Pomocí bloku "opakuj" vytvořte řadu 4 lokomotiv.
  • Pomocí bloku "opakuj" vytvořte vlak s lokomotivou a 4 vagóny.
  • Vytvořte scénáře pro přesně tyto vlakové soupravy:
  • Jaký počet vozů (lokomotiv a vagónů) mají následující vlakové soupravy?
  • Jak se počet změní, když změníme opakování na číslo 6?
  • Jaké musí být číslo opakování, aby byl počet vagónů v soupravě 4?

  • Nakreslete na papír, jak budou vypadat následující soupravy. Pak ověřte v programu:

  • Jak zjednodušíte následující scénáře?

6. Kreslení s opakováním (Kreslení.sb3)

  • Sestavte scénář pro pavoučka z bloků "dopředu o 50 kroků" a "otoč se doprava o 45°" tak, aby kreslil obrazec. Kolikrát musíte spustit tyto příkazy, aby se vykreslil úplný obrazec?
  • Sestavte scénář pro stejný úplný obrazec na jedno klilknutí.
  • Chceme vždy vykreslit úplný obrazec. Jak se změní počet opakování, když změníme úhel otočení ze 45° na 30° nebo 40°?
  • Sestavte scénáře pro tyto mnohoúhelníky:
  • Vyzkoušejte různé tvary a pestré barvy. Experimentujte!
  • Kolik stran má obdélník? Kolik opakování použijeme při jeho vykreslování?
  • Jak lze vykreslit dlouhý úzký obdélník?
  • O kolik stupňů dohromady se otočil pavouček, když vykreslil úplný obrazec?
  • Jaký vznikne mnohoúhelník při použití otočky o 40°, 36° nebo 72°?
  • Jak bude vypadat scénář pro vykreslení kružnice?

7. Písmena a slova s opakováním (Písmena a slova.sb3)

  • Sestavte scénář pro slovo PST. Měňte jej, aby vznikala následující slova:
  • Vyzkoušejte také slova: BZZZ, HMMM, UFFF, RATATATA, BÁÁÁC, HURÁÁÁ, JUPÍÍÍ, SLÁÁÁVA, KOKODÁÁÁK
  • Vykreslete z písmen název květiny - spočítejte úhel otočení písmen, aby byla rovnoměrně rozmístěná kolem středu a vykreslete květinu.

  • Sestavte scénář, kterým bude postava zobrazovat všechna písmena abecedy - blok "další kostým". Jak lze zobrazování písmen zpomalit?
  • Napište na papír, jaká slova se otisknou podle následujících scénářů. Pak vše ověřte v programu:

  • Které ze scénářů správně otisknou celou abecedu 26 znaků?
  • Jak zjednodušíte tyto scénáře?

8. Cesty po mapě (Navigace.sb3)

  • Prohlédněte si scénu - mapu města. Budete ovládat šipku a pomocí ní vykreslovat cesty z domku na různá místa. Velikost políčka je 20 kroků.
  • Vytvořte scénáře pro trasu z domku k slonovi, cukrárně, obchodu s ovocem... odměnou vám budou animace objektů.
  • Abyste měli ve vytvořených scénářích přehled, pojmenujte si je a vytvořte si vlastní bloky (Moje bloky - Vytvořit blok): slon, pes, kino, dort, banán, míč...
  • Zkuste trasu cesty značkovat otiskáváním šipek (budete muset v bloku "domů" vypnout pero).

9. Ornamenty (Kreslení.sb3)

  • Vytvořte si vlastní bloky pro mnohoúhelníky, které už umíte vykreslit. Jak je pojmenujete? 
  • Z nových bloků vytvářejte ornamenty - hlídejte si správný počet opakování, aby byl výsledný tvar úplný.
  • Používejte různé mnohoúhelníky, měňte barvy a počet kroků dopředu. (1)
  • Podle počtu opakování a úhlu otočení tvoříte husté nebo řídké ornamenty. (2)
  • Složením několika scénářů do jednoho vytvoříte složité ornamenty. Kdo vytvoří nejpozoruhodnějsí? (2)

10. Vlastní vlak (Vlaky.sb3)

  • Prozkoumejte vlastní bloky vagónů, lokomotivy, podvozku a kola, které jsou na ploše scénáře "schovány" vpravo. Teď už vám je jasné, jak je to vše uděláno! Co zajímavého vidíte, co se opakuje?
  • Dokončete scénář bloku "vagón můj" tak, že vykreslíte čtverec o délce 50 kroků a přidáte blok "podvozek".
  • Vytvářejte další vlastní vlakové soupravy podle své fantazie.

11. Kreslení (Kresleni.sb3)

  • Nakreslete přerušovanou čáru.
  • Nakreslete přerušovanou čárou písmeno L.
  • Nakreslete lomenou čáru a vraťte pavoučka na její začátek.
  • Vymyslete vlastní scénář pro paprsek a doplňte do tohoto scénáře:
  • Nakreslete slunce s 12 paprsky.
  • Nakreslete superhusté slunce s mnoha paprsky.
  • Nakreslete slunce s oddělenými paprsky od středu.
  • ¨Nakreslete slunce s přerušovanými paprsky.
  • Nakreslete slunce s lomenými paprsky.
  • Vysokou hodnotu tloušťky pera paprsků můžete využít k vykreslení okvětních lístků květin. Zkusíte?

  • Vytvořte si vlastní blok "kruh" a nakreslete osmičku, čtyřlístek, znak automobilky...

  • Vytvořte si vlastní blok "kapka" a nakreslete hvězdu:

12. Přiřaďte scénáře k obrazcům, které nakreslí. Bez počítače:

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky