4. Programování - Scratch

Projekty použité v tomto ročníku ke stažení najdete zde.

1. (Rimske cislice.sb3) Sestavte scénář, ve kterém pan Brouk vykreslí vybranou římskou číslici na jedno kliknutí (zelené bloky pera - "nastav tloušťku pera na..." , "nastav barvu pera na..." , "pero zapni/vypni", "smaž", modré bloky pohybu - "dopředu o... kroků", "otoč se o... stupňů"):

2. Odhadnete, kterou z uvedených římských číslic vykreslí následující scénáře?

3. (Prehadzane bloky.sb3) Experimentujte a spojujte libovolně bloky podle následujících pravidel a odpovězte: Je rozhodující pořadí bloků ve scénáři? (oranžový blok "opakuj... krát")

  • používejte pouze zadané bloky, žádné jiné ne (nelze je ani duplikovat)
  • není nutné použít všechny bloky
  • nesmíte měnit vstupní hodnoty v blocích

4. Vyzkoušejte si ve dvojicích se spolužákem svoje postupy (algoritmy) pro kreslení obrazců vlastním tělem chozením po podlaze. Žák 1 podle kartičky zadává instrukce žákovi 2, který je vykoná a určí, co právě vykreslil.

5. Sestavte ze zadaných bloků scénář (tentokrát už smíte měnit vstupní hodnoty v blocích), ve kterém pan Brouk nakreslí tyto tvary:

6. (Mnohouhelniky.sb3) Vytvořte scénáře pro následující mnohoúhelníky. Jak se vlastně správně jmenují? Co je složitější vymyslet: postup pro trojúhelník nebo pro čtverec? Proč?

7. Jaké mnohoúhleníky vykreslí následující scénáře a jaký počet opakování by měl být v nich nastaven?

8. Vytvořte si vlastní blok pro již vytvořený postup vykreslení mnohoúhelníku - např. čtverce a zadejte mu vhodný název ("čtverec"). Odteď už používejte jen tento nový červený blok!

9. Kombinujte svůj nový blok "čtverec" s dalšími v nabídce (červené bloky "nastav náhodnou barvu pera", "nastav náhodnou tloušťku pera", "nastav náhodný odstín pera"). Experimentujte:

10. Vytvořte si další vlastní blok pro trojúhelník, jehož strana bude stejně velká jako strana předchozího čtverce. Vymyslete scénář, ve kterém pan Brouk nakreslí domeček

11. Vyzkoušíte složitější výzvy? Je programování s vlastními bloky jednodušší? Proč?

12. (Tecky a carky.sb3) Vytvořte si vlastní bloky pro nakreslení tečky a čárky (zelené bloky "pero zapni" a "pero vypni"). Kombinujte tyto bloky tak, aby z nich pan Brouk nakreslil čáru a kružnici.

13. Přiřadíte správně programy k jednotlivým výstupům pana Brouka?

14. Roj teček (Roj tecek.sb3). Experimentujte s bloky ze skupiny Moje bloky (červené bloky "skoč na náhodnou pozici", "nastav náhodnou tloušťku/barvu/odstín pera") a s fialovým blokem "přepni pozadí na...": Co to přesně znamená skočit na náhodnou pozici - dokážeme předvídat, kam pan Brouk nakreslí následující tečku?

15. Hvězdné nebe. Najdete někde na nezobrazené ploše scénáře ukryté definice bloků ze skupiny Moje bloky? Upravte minimální a maximální hodnoty zeleného bloku "nastav tloušťku pera na..." tak, aby pan Brouk vytvořil hvězdné nebe. Měňte pozadí - pracujte s horizontem, místo hvězd se můžete pokusit o déšť nebo husté sněžení...

16. Stromy (Projekt pana Brouka.sb3). 

  1. Sestavte scénář pro nakreslení stromu: kmen o délce 40 a koruna = tečka o náhodné velikosti 35-65. 
  2. Vytvořte si vlastní blok "můj strom", použijte ho k náhodnému rozmístění mnoha stromů po scéně.
  3. Udělejte stromy ještě pestřejší - použijte pro kmen i korunu náhodný odstín pera.
  4. Změňte pozadí na noční horizont a upravte scénář tak, aby se stromy vykreslovaly jen ve spodní zelené části. 

17. Inspirujte se a využijte vaše dovednosti k vytvoření vlastní scény. Na obrázcích jsou už vytvořené např. "Bydlíme u lesa" nebo "Pohoda na pláži".

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky