5. Modely

1. Schéma = přehledně a graficky znázorněné pojmy (slova) a vztahy mezi nimi. Do schématu kreslíme jen důležité věci:

  • slova umístíme do prostoru v nějakém tvaru (vrcholy, uzly)
  • vztahy mezi nimi znázorníme čárami (hrany)

2. Jaké reálné jevy kolem nás můžeme vysvětlit pomocí schématu? Jak můžeme např. znázornit Sluneční soustavu nebo koloběh vody v krajině? Jak můžeme tyto jevy ukázat někomu jinému? Co znázorňují následující schémata?

3. Rodokmen = při zpracování tohoto schématu je nutné odlišit různé typy vazeb mezi rodinnými příslušníky. Porovnejte tyto dva způsoby zpracování:

4. Zasedací pořádek v učebně = v čem se tyto modely liší a co mají společného? (odpovídají velikosti stolů reálné velikosti, je nutné zaznamenat uličky, sloup, dveře, jak zaznamenáme žáky - jméno, fotografie...?)

5. Diagram na převádění jednotek délky = zaznamenává, co se stane když...

6. Automat na nápoj Mrkvík. Zkuste pomocí grafu znázornit, co se děje, když vhazuji do automatu mince - máme k dispozici pouze 1-korunové a 2-korunové. Mrkvík stojí 5 Kč. (možné řešení na obrázku: uzly jsou stavy na displeji, žlutá barva = koncová částka, modrá barva = vhození 1-koruny, zelená barva = vhození 2-koruny, směr šipek)

7. Kamion s auty. Automobilka se dvěma výrobními linkami vyrábí menší žluté sedany a větší červené kombíky. Každých 7 minut vyjede z výrobní linky A nový kombík. Každých 5 minut vyjede z linky B nový sedan.

Pracovník automobilky parkuje auta na kamion tak, jak vyjíždějí z obou linek. Na kamion parkuje auta nejprve do horního patra. Jak bude vypadat naložený kamion po spuštění obou linek najednou?

8. Plán městečka: zkuste vytvořit zjednodušenou mapku městečka, kde bude škola, kostel, obchod, radnice a knihovna. Tato místa spojují cesty pro pěší takto:

  • jedna cesta vede mezi školou a knihovnou
  • z knihovny lze po cestě dojít také do kostela a po jiné cestě i na radnici
  • z obchodu vedou cesty do radnice, školy i knihovny.

Odpovězte:

  1. může dojít pan starosta přivítat prvňáky z radnice přímou cestou do školy?
  2. lze se dostat z kostela do obchodu po max. třech cestách?
  3. kolika způsoby se lze dostat z knihovny na radnici, když každou cestou a každým místem mohu projít jen jednou?

9. Železniční síť s časovými údaji:

  1. Kudy vede nejrychlejší trasa z Tanvaldu do Libuně, když nepočítáme časy na přestup?
  2. ...když počítáme časy na přestup 5 minut?

10. Myšlenková mapa - odpovězte:

  • jaké je téma zobrazené myšlenkové mapy?
  • jaké jsou podřízené pojmy pro pojem "přenosný"?
  • pojmy "stolní" a "kapesní" jsou a) nadřazené nebo b) rovnocenné?

11. Klíčové pojmy - vypište z textu o Jihlavě klíčové pojmy a zaneste je do vaší vlastní myšlenkové mapy, kterou můžete online vytvářet např. zde.

12. Na myšlenové mapě vidíte seznam mořských živočichů. Doplníte vynechané názvy a přepíšete graf do podoby víceúrovňového seznamu v textovém editoru?

13. Vytvořte v tomto online appletu graf, který bude vypadat jako domeček na obrázku:

14. Vyřešte pomocí modelu tuto úlohu:

Z chaty na východní úpatí je to 2 km, na západní úpatí 3 km, na jižní úpatí ke stanici lanovky 5 km. Z východního úpatí na vrchol je to 4 km, ze západního 5 km. Na jižním se nastoupí na lanovku dlouhou 700 m a od lanovky se jde na vrchol už jen 500 m. Pěšky z jižního jsou to 2 km prudkým stoupáním. Z chaty se dá jít taky údolím k heliportu (4 km). Odtud se doletí buď 1 km od vrcholu, nebo přímo k dolní stanici lanovky.

Jak se batůžkáři Adam, Barbora a Marie dostanou z chaty na vrchol tak, aby při tom našlapali nejméně kilometrů?  

15. Navrhněte model struktury složek ve vašem počítači:

Představte si, že máte na svém telefonu již hodně fotografií. Z toho důvodu je chcete přetáhnout do notebooku. Jenže zatímco v telefonu se fotky většinou automaticky seskupují podle data vytvoření, tak v notebooku v nich takový přehled být nemusí. Máte fotky z vycházek po vaší obci se psem nebo s kamarády, výlety se školou a skautským oddílem, oslav narozenin, dovolené a to všechno z různých let. 

Nakreslete strukturu složek, jakou byste navrhli pro roztřídění fotek, aby se vám později dobře hledaly. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky