5. Modely
1. Schéma = přehledně a graficky znázorněné pojmy (slova) a vztahy mezi nimi. Do schématu kreslíme jen důležité věci:
- slova umístíme do prostoru v nějakém tvaru (vrcholy, uzly)
- vztahy mezi nimi znázorníme čárami (hrany)


2. Jaké reálné jevy kolem nás můžeme vysvětlit pomocí schématu? Jak můžeme např. znázornit Sluneční soustavu nebo koloběh vody v krajině? Jak můžeme tyto jevy ukázat někomu jinému? Co znázorňují následující schémata?



3. Rodokmen = při zpracování tohoto schématu je nutné odlišit různé typy vazeb mezi rodinnými příslušníky. Porovnejte tyto dva způsoby zpracování:



4. Zasedací pořádek v učebně = v čem se tyto modely liší a co mají společného? (odpovídají velikosti stolů reálné velikosti, je nutné zaznamenat uličky, sloup, dveře, jak zaznamenáme žáky - jméno, fotografie...?)



5. Diagram na převádění jednotek délky = zaznamenává, co se stane když...

6. Automat na nápoj Mrkvík. Zkuste pomocí grafu znázornit, co se děje, když vhazuji do automatu mince - máme k dispozici pouze 1-korunové a 2-korunové. Mrkvík stojí 5 Kč. (možné řešení na obrázku: uzly jsou stavy na displeji, žlutá barva = koncová částka, modrá barva = vhození 1-koruny, zelená barva = vhození 2-koruny, směr šipek)

7. Kamion s auty. Automobilka se dvěma výrobními linkami vyrábí menší žluté sedany a větší červené kombíky. Každých 7 minut vyjede z výrobní linky A nový kombík. Každých 5 minut vyjede z linky B nový sedan.
Pracovník automobilky parkuje auta na kamion tak, jak vyjíždějí z obou linek. Na kamion parkuje auta nejprve do horního patra. Jak bude vypadat naložený kamion po spuštění obou linek najednou?

8. Plán městečka: zkuste vytvořit zjednodušenou mapku městečka, kde bude škola, kostel, obchod, radnice a knihovna. Tato místa spojují cesty pro pěší takto:
- jedna cesta vede mezi školou a knihovnou
- z knihovny lze po cestě dojít také do kostela a po jiné cestě i na radnici
- z obchodu vedou cesty do radnice, školy i knihovny.
Odpovězte:
- může dojít pan starosta přivítat prvňáky z radnice přímou cestou do školy?
- lze se dostat z kostela do obchodu po max. třech cestách?
- kolika způsoby se lze dostat z knihovny na radnici, když každou cestou a každým místem mohu projít jen jednou?
9. Železniční síť s časovými údaji:
- Kudy vede nejrychlejší trasa z Tanvaldu do Libuně, když nepočítáme časy na přestup?
- ...když počítáme časy na přestup 5 minut?

10. Myšlenková mapa - odpovězte:
- jaké je téma zobrazené myšlenkové mapy?
- jaké jsou podřízené pojmy pro pojem "přenosný"?
- pojmy "stolní" a "kapesní" jsou a) nadřazené nebo b) rovnocenné?

11. Klíčové pojmy - vypište z textu o Jihlavě klíčové pojmy a zaneste je do vaší vlastní myšlenkové mapy, kterou můžete online vytvářet např. zde.
12. Na myšlenové mapě vidíte seznam mořských živočichů. Doplníte vynechané názvy a přepíšete graf do podoby víceúrovňového seznamu v textovém editoru?

13. Vytvořte v tomto online appletu graf, který bude vypadat jako domeček na obrázku:

14. Vyřešte pomocí modelu tuto úlohu:
Z chaty na východní úpatí je to 2 km, na západní úpatí 3 km, na jižní úpatí ke stanici lanovky 5 km. Z východního úpatí na vrchol je to 4 km, ze západního 5 km. Na jižním se nastoupí na lanovku dlouhou 700 m a od lanovky se jde na vrchol už jen 500 m. Pěšky z jižního jsou to 2 km prudkým stoupáním. Z chaty se dá jít taky údolím k heliportu (4 km). Odtud se doletí buď 1 km od vrcholu, nebo přímo k dolní stanici lanovky.
Jak se batůžkáři Adam, Barbora a Marie dostanou z chaty na vrchol tak, aby při tom našlapali nejméně kilometrů?
15. Navrhněte model struktury složek ve vašem počítači:
Představte si, že máte na svém telefonu již hodně fotografií. Z toho důvodu je chcete přetáhnout do notebooku. Jenže zatímco v telefonu se fotky většinou automaticky seskupují podle data vytvoření, tak v notebooku v nich takový přehled být nemusí. Máte fotky z vycházek po vaší obci se psem nebo s kamarády, výlety se školou a skautským oddílem, oslav narozenin, dovolené a to všechno z různých let.
Nakreslete strukturu složek, jakou byste navrhli pro roztřídění fotek,
aby se vám později dobře hledaly.
