9. PC grafika
1. Rastrový obrázek (fotografie, malba) = skládá se z obrazových bodů (pixelů). Fotografie je "čtverečkovaný papír" vyplněný barevnými pixely.
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000363-c863ac863c/pix1.png?ph=3380849bf7)
2. Počet bodů obrázku = určen počtem svých pixelů. Někdy se udává pouze celkový počet (mega)pixelů. Např.
- 730 x 600 = 438 000 px = zhruba 0,5 Mpx
- 1200 x 900 = 1 080 000 px = zhruba 1 Mpx
- 3840 x 2160 = 8 294 400 px = zhruba 8 Mpx
Kolik megapixelů "umí" snímač vašeho mobilního telefonu? Prozkoumejte největší fotografie na světě!
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000367-4585d4585e/pix2.png?ph=3380849bf7)
3. Počet bodů na monitoru nebo displeji = počet bodů na šířku x počet bodů na výšku. Monitory mají různý počet bodů, stejný obrázek se proto na nich zobrazí různě velký.
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000369-503e7503e8/rozliseni.png?ph=3380849bf7)
4. Porovnejte počty bodů obrazu na těchto LCD monitorech - kolikrát přesnější je obraz 4K v porovnání s FullHD?
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000371-823598235b/monitory.png?ph=3380849bf7)
5. Rozlišení obrázku = kolik pixelů obsahuje na 1 palec (2,54 cm) své šířky nebo výšky (DPI = dots per inch). Porovnejte různá rozlišení u shodných obrázků - u menšího rozlišení jsou okem viditelné pixely (tečky na svetru).
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000373-a189aa189b/rozli%C5%A1en%C3%AD-9.png?ph=3380849bf7)
6. Rozlišení DPI umožňuje srovnávat kvalitu displejů. Displej s rozlišením 220 DPI bude mít menší body a bude tedy jemnější než displej s rozlišením 96 DPI. Zdravé lidské oko od zhruba 300 DPI už body nevnímá a vidí zcela hladký obraz.
7. Barevná hloubka = paleta barev, kterými lze vykreslit pixely, počet barev. Porovnejte barevné hloubky: 2 barvy (1 bit/px), 16 barev (4 bity/px) a 256 barev (8 bitů/px). Původní obrázek měl hloubku 24 bitů/px.
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000375-15df815dfa/1.png?ph=3380849bf7)
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000377-e1873e1875/2.png?ph=3380849bf7)
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000379-7829a7829b/3.png?ph=3380849bf7)
8. Původní obrázek dívky měl barevnou hloubku 24 bitů/pixel. Současné televize využívají barevnou hloubku 32 bitů/každý zobrazený bod = 4 miliardy barev. Lidské oko tyto odstíny rozliší! Vyzkoušejte si barevný kruh.
9. RGB model = barevný model monitorů, projektorů a LCD panelů založený na míchání červené (Red), zelené (Green) a modré (Blue). Každá složka nabývá sytosti 0-255, celkem lze nakombinovat 16 777 216 mil. barev. Intenzita složek se sčítá = smícháním plných odstínů získáme bílou barvu. Vyzkoušejte.
10. CMYK model = barevný model pro tiskárny, míchá azurovou (Cyan), purpurovou (Magenta), žlutou (Yellow) a černou (Key = černý text se netiskne soutiskem předchozích, ale samostatnou černou). Složky se odčítají = smícháním plných odstínů získáváme černou barvu. Shlédněte video, kde je vše shrnuto.
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000381-5e9615e963/modely.jpg?ph=3380849bf7)
11. Obrázek na monitoru obsahuje barevné pixely a je v operační paměti RAM. Obrázek je ale také soubor, který se do operační paměti načítá z disku počítače. Zde se uplatňují různé způsoby kódování:
- bez komprese = velikost obrázku na disku i v paměti je stejná (např. BMP)
- bezeztrátová komprese = zjednodušený kód obrázku bez změny jediného pixelu (např. TIFF, GIF)
- ztrátová komprese = zkomprimují se barvy, na které není lidské oko citlivé, podobné odstíny (např. JPEG PNG)
12. Porovnejte míru zkreslení fotografie ve formátu JPEG podle síly komprimace: kvalita 100 % (1.26 MB), kvalita 60% (0,97 MB), kvalita 20 % (748 kB):
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000419-4943749439/fotka.jpg?ph=3380849bf7)
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000421-b76f4b76f5/jpeg100.png?ph=3380849bf7)
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000423-79e4579e47/jpeg60.png?ph=3380849bf7)
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000425-3fec23fec3/jpeg20.png?ph=3380849bf7)
13. Vektorový obrázek = obrázek složený v souřadnicové soustavě ze základních geometrických tvarů: body, čáry, křivky a mnohoúhelníky. Vyzkoušíte tyto obrazové hlavolamy?
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000409-3a4493a44a/hlavolamy.png?ph=3380849bf7)
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000417-e8aebe8aec/kocka.jpg?ph=3380849bf7)
14. Objekty ve vektorové grafice se skládají ze základních tvarů. Vyzkoušejte si skládání tangramů!
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000411-a7837a7838/vekt.png?ph=3380849bf7)
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000566-6f14c6f14e/tangram.png?ph=3380849bf7)
15. Jak mohu popsat čtverec nebo trojúhelník někomu jinému, aby je uměl nakreslit stejně, jako jsem je nakreslil já sám? Mohu využít popis konstrukce nebo popíšu souřadnice vrcholů, které spojíme úsečkou.
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000413-d54bad54bb/sit.png?ph=3380849bf7)
Úkol 1: Pomocí souřadnic popište čtverec o délce strany 2 jednotky. O 1 jednotku vpravo vedle něj pak leží rovnoramenný trojúhelník, který má stejnou výšku i základnu jako je délka strany čtverce.
Řešení pro čtverec: [0,0], [2,0], [2,2], [0,2] a trojúhelník: [3,0], [5,0], [4,2].
Úkol 2: Nakreslete do souřadnicové sítě postupně úsečky, které na sebe navazují: [4,6], [5,5], [6,5], [5,4], [6,3], [5,3], [4,2], [3,3], [2,3], [3,4], [2,5] a doplňte poslední bod - jaké bude mít souřadnice [x,y] ?
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000415-55cfc55cfd/sit2.png?ph=3380849bf7)
16. Co když na sebe jednotlivé čáry obrázku nenavazují? Pak musíme zapsat počáteční i koncový bod úsečky. Co se stane s těmito koncovými body, když budu chtít úsečku posunout nahoru/dolů, doprava/doleva? A když budu chtít úsečku dvakrát prodloužit (doprava) nebo naopak zkrátit na polovinu? Experimentujte!
17. Porovnejte následující obrázky. Který obr. je ukázkou rastrové a který obr. vektorové grafiky? Jaké výhody/nevýhody tyto způsoby mají - kde se s tímto využitím můžeme setkat?
![](https://3380849bf7.cbaul-cdnwnd.com/357ff82ef1ccf83cb6224025c8ccad33/200000564-ca144ca145/obr.png?ph=3380849bf7)