8. Robotika
1. Robot Pes Kiki. Pes zažívá celou řadu zajímavých událostí a musí řešit problémy. Poslechněte si naprogramované 3 zvuky a vymyslete příběh, který tato data promění v informaci. Jaký problém musí Kiki řešit?


- Stavba - jaký senzor jste připojili k řídící kostce?
- Stavba - do jakého portu jste senzor zapojili?
- Program - jaké tlačítko na kostce spouští první program?
- Program - po jaké barvě kostky se ozve zvuk vyzvánění telefonu?
- Program - jaký příkaz představuje žlutý blok " / Wait until / "?
- Úkol - popište podle druhého programu možný příběh.
- Úkol - vymyslete a naprogramujte vlastní příběh.
2. Robot Skokan. Postavte vlastní prototyp skokana a vyhrajte závod!


- Stavba - jaké pohyblivé součásti jste připojili k řídící kostce?
- Stavba - do jakých portů jste pohyblivé součásti zapojili?
- Program - jakou barvu mají bloky pro ovládání displeje?
- Program - jaké dvě hodnoty nastavujeme v programu pro pohyb robota?
- Program - jaký příkaz představuje blok " / Move / ↑ / for / 10 seconds / "
- Úkol - vymyslete vlastní prototyp nohou tak, aby se skokan pohyboval ještě rychleji (nesmíte použít kola)
- Úkol - výzva: vyhrajete závod s ostatními prototypy?
3. Robot Sběrač odpadků. Jaké jsou výhody používání sběrače odpadků? Jak zjistíme, který sběrač je nejlepší? Postavíte ovladač + dvě varianty sběrače. Budete testovat tyto sběrače na vzorku odpadků a vyhodnotíte, která varianta robota je efektivnější. (Už jste někdy sledovali recenzi nějakého výrobku?)

- Stavba - jaký senzor jste při stavbě použili?
- Stavba - do jakého portu jste senzor zapojili?
- Úkol: otestujte obě varianty sběrače na vzorku odpadků, sledujte 2 kritéria: velikost (LEGO kostka, zmačkaný papír, prázdná PET lahev) a váha (zmačkaný papír, vyrovnaná LEGO kola do stohu, jablko).
- Úkol: zaznamenejte do tabulky výsledky pozorování (+1 bod = zvedne a přenese, 0 bod = zvedne a upustí, -1 bod = ani nezvedne).
- Bonus úkol: porovnejte oba sběrače podle kritérií s různou váhou (+1 bod = splňuje kritérium, -1 bod = nesplňuje): design (25%), náročnost stavby (20%), propojitelnost s kostkou (5%), váha sběrače (50%).

4. Prozkoumejte zbývající senzory, se kterými jste ještě nepracovali - senzor vzdálenosti a gyroskop. Vyzkoušejte si také možnosti zobrazování displeje. V programu Lego Spike Prime projděte všech šest aktivit z části Start (symbol raketoplánu) a podle nich vyplňte přiložený pracovní list "Senzory.pdf":

- popište jednotlivé součástky stavebnice (obrázky vlevo) do prázdných popisků
- spojte tyto popisky s odpovídajícími programy vpravo (nejlépe různě barevnými čarami nebo vlastními symboly)
- k jednotlivým programům napište vlastními slovy co nejpřesněji, co který program dělá

5. Robotické vozítko + gyroskop. O tom, jak efektivní je robot, mnohdy rozhoduje jeho schopnost pohybu a manévrování. Jaké pohyby by mělo vozítko zvládat? Prozkoumejte tyto sady programů, měňte hodnoty vybraných parametrů a sledujte, co se stane.


- Naprogramujte vozítko tak, aby umělo jezdit do čtverce. Začněte s úplně novým projektem.
- Projeďte robotem 8 náhodně rozestavěných kostek tak, aby se ani jediné kostky nedotknul.


6. Robotické vozítko + senzor vzdálenosti. Robot by měl umět pracovat s předměty, aby lidem usnadnil práci, jako to umí například tento vynález. Pro tyto úkoly je důležitý přesný odhad délky pohybů. Umístěte robotické vozítko 30 cm od značky a vyzkoušejte tyto dva programy. Který považujete za efektivnější?

- Upravte program vozítka tak, aby po zastavení 30 cm od značky spustil ramena drapáku a vrátil se s nákladem zpět.
- Vymyslete program, kterým robot posbírá několik různě vzdálených objektů v řadě před značkou. (Při jejich odvážení zpět na start je budete muset ručně odebírat)

7. Robotické vozítko + senzor barvy. Senzor barvy může robotovi např. usnadnit možnosti pohybu - vozítko bude sledovat přesně vymezenou čáru. Nebo čára může vymezit prostor, kam vozítko už nesmí.
8. Týmový projekt - vlastní prototyp robota. Seznámili jste se s různými možnostmi použití robotické stavebnice Lego SPIKE. Umíte zapojit dostupné senzory, programujete jejich ovládání. Nastal čas, abyste své zkušenosti zúročili a dali průchod vlastní invenci a fantazii. Cíl projektu:
- Vymyslete v týmu vlastní prototyp robota, který nějak usnadní lidem život.
- Svůj vynález pojmenujte.
- Robota zkonstruujte a naprogramujte k zamýšlené činnosti.
- Na závěrečném veletrhu (poslední lednová hodina) budete svůj vynález prezentovat ostatním skupinám.
- Připravte tedy také nějaký grafický reklamní materiál.
- Vyplňte tento prac. list a odevzdejte učiteli.