3. Psaní textu

1. Jak poznáme začátečníka u PC? Často si neví rady s následujícími dovednostmi:

  • dvojklik a pohyb myši v nabídce Start
  • nečte dialogová okna
  • otevírá stále nová okna programů
  • nenapíše diakritiku, která není na klávesnici: Č, Ú, Ů, ď, ó, ň, ť...
  • při psaní vkládá Enter na konci řádku
  • při opravě chyby smaže celé slovo
  • používá omezený počet nástrojů (např. Tužka a Výplň v Malování)
  • nenapadne ho použít schránku
  • neodhlašuje se

2. Jednoduché ovládání počítače = procvičování základních dovedností při práci s myší a klávesnicí

3. Cvičení pro začátečníky:

  • napište svoji adresu, jména blízkých
  • pište názvy měst (států, květin, zvířat, řek), které znáte 
  • říkejte, jaká jména byste dali těmto souborům (dětem se ukazují obrázky nebo texty) 
  • spočítejte (kalkulačkou) několik početních příkladů, výsledky vložte do textu
  • opravte chyby v napsaném textu  

4. Při psaní rozlišujeme obsah a formát textu. Text nejprve píšeme, teprve potom formátujeme. Porovnejte následující dokumenty - mají stejný obsah, ale jiný formát:

5. Viditelné a neviditelné znaky = text tvoří všechny stisky kláves!

6. Odstavec = část textu mezi dvěma znaky Enter (odstavec v knize, každý verš básně, oslovení v dopise...), kde text automaticky na konci řádku přetéká na další řádek

7. Typografická pravidla = vlevo, jak by měl napsaný text správně vypadat, vpravo naopak s chybami:

8. Nadpisy se nepodtrhávají, vypadaly by jako internetový odkaz. Cvičíme se v citu pro rozumné formátování, text nemá být přeplácaný a nevkusný. Co podle formátu textu chtějí hráči Tonda a Tomáš více?

9. Aktivity:

  • Co se stane, když... (znalost kláves a jejich funkcí)
  • trénink psaní VELKÝCH písmen
  • přesouvání bloku textu a jeho kopírování
  • vytváření odstavců
  • kontrola překlepů a typografických chyb
  • slovní fotbal pro dva
  • kvíz, doplňování slov
  • oprava pohádky ("větosled")
  • dokončení příběhu, blog...

10. Seznam = obsahuje položky, které lze různě řadit, a které jsou takto přehlednější, než kdyby byly v textu. 

  • číslovaný
  • nečíslovaný

11. Pro vytvoření seznamu jsou rozhodující kritéria - jsou trvalá, jednoznačná, souvisí/nesouvisí s fyzickými vlastnostmi zkoumaných objektů?

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky